Netease, de uitgeverij die onder andere Activision Blizzard-games distribueert World of Warcraft, Overwatch 2 en Diablo 3 in China vernietigden het WoW Orc-beeld buiten hun kantoren, uit protest tegen een voorgestelde verlenging van de huidige samenwerkingsovereenkomst. De beelden zijn live gestreamd en tonen blijkbaar vrijwilligers die het standbeeld van de MMORPG’s met hamers uit elkaar gehaald en in ruil daarvoor een gratis drankje Netease aangeboden.

Eerder kondigde Activision Blizzard aan dat de samenwerking met Netease op 23 januari zou eindigen, waardoor games als World of Warcraft, Diablo 3en helden van de storm onbereikbaar in China vanaf 24 januari. Activision Blizzard bood toen aan om zijn contract met Netease tijdelijk met zes maanden te verlengen, omdat het op zoek was naar een nieuwe uitgeverspartner voor de lange termijn in China.

netease deze overeenkomst afgewezen, die het “grof en onredelijk, ongepast en commercieel onlogisch” noemde. Netease beweerde verder dat Activision Blizzard “eindeloze en exorbitante eisen stelt, gratis spins maakt en geniet van alle voordelen zonder verantwoordelijkheden”.

Nu, in een ogenschijnlijk nieuw protest tegen de voorstellen van Activision Blizzard, hebben vrijwilligers die naar verluidt verbonden zijn met Netease het standbeeld van een World of Warcraft Orc vernietigd dat voorheen buiten het hoofdkantoor stond.

Afbeeldingen vastgelegd door het TikTok-kanaal ChaijingNDS, en oorspronkelijk gerapporteerd door WoWHead, toont mensen die het standbeeld met hamers inslaan en drankjes van het merk Netease ontvangen. De drankjes lijken een variant van groene thee te zijn, blijkbaar gekoppeld aan een uitdrukking die in China wordt geassocieerd met een belediging om een ​​manipulatieve jonge vrouw te beschrijven.

Als reactie op de afwijzing van Netease gaf Blizzard China een verklaring af waarin stond “het is jammer dat NetEase niet bereid is om onze gameservices met nog eens zes maanden te verlengen op basis van bestaande voorwaarden terwijl we op zoek zijn naar een nieuwe partner.”

Daarnaast stuit de voorgenomen overname van Activision Blizzard door Microsoft op de voet Oppositie van de Amerikaanse Federal Trade Commissionterwijl de hoofden van Proletariat, een co-ontwikkelingsstudio op World of Warcraft, hebben weigerde vrijwillig te erkennen een nieuwe vakbond.