Er is iets heel bevredigend aan het vieren van de verjaardagen van onze favoriete gamefranchises. Ze dienen als herinnering om te pauzeren en terug te kijken om te zien hoe ver games zijn gekomen in slechts een paar decennia.

In 2023 markeren we de mijlpaalverjaardagen van verschillende grote gamefranchises, evenals een handvol individuele games die een aanzienlijke impact hebben gehad op de industrie. Concreet zullen veel van onze favorieten in 2023 10, 25, 35 en zelfs 45 worden. Dat doet zeker pijn aan onze botten, en dat zal ook voor jou gelden.

Hier zijn 12 grote verjaardagen van videogames in 2023 om je oud te laten voelen.

De laatste van ons (10 jaar)

de laatste van ons
Bron afbeelding: Naughty Dog

Het gesprek rondom De laatste van ons krijgt nooit echt de kans om te vertragen, en met een goede reden. Sinds de release tien jaar geleden, in 2013, is de game relevant gebleven dankzij DLC, een vervolg, twee remasters en nu een gloednieuwe HBO-serie.

Het is geen verrassing dat The Last of Us de afgelopen tien jaar in de schijnwerpers staat, aangezien de game lovende kritieken heeft gekregen vanwege het verhaal, de gameplay, de beelden en meer. Deze eerste inzending met Joel en Ellie in de hoofdrol in wat later een grotere mediafranchise zou worden, won meerdere “Game of the Year”-onderscheidingen, verkocht meer dan 17 miljoen exemplaren en wordt tot op heden beschouwd als een van de beste videogames aller tijden.

Grand Theft Auto V (10 jaar)

Grand Theft Auto V
Bron afbeelding: Rockstar

In 2023 is het 10 jaar geleden dat het laatste hoofdartikel in de Grand Theft Auto-franchise werd uitgebracht. De game is er sinds de lancering elk jaar in geslaagd om bovenaan de bestsellerlijst te blijven; het is nu de op een na best verkochte videogame aller tijden.

Dat weten we al Grand Theft Auto VI is in ontwikkeling, en hij zal een paar grote schoenen moeten vullen. Het zal nog een tijdje duren voordat het wordt uitgebracht, maar misschien besluit Rockstar iets te plagen om de 10e verjaardag van zijn grootste game te vieren.

Call of Duty (20 jaar)

plicht
Bron afbeelding: Activision

De allereerste Plicht De game werd 20 jaar geleden, in 2003, uitgebracht en leidde tot wat een van de grootste first-person shooter-franchises ter wereld zou worden. Het werd gelanceerd in een tijd dat er veel andere succesvolle FPS-games waren, zoals DOOM, Quake en Medal of Honor, maar Call of Duty viel op door meer nadruk te leggen op teamgebaseerde gameplay dan zijn voorgangers.

Deze eerste aflevering simuleerde oorlogsvoering in de Tweede Wereldoorlog, en latere inzendingen in de franchise zouden zich richten op andere oorlogen in de moderne geschiedenis. Call of Duty ontving lofbetuigingen en de serie verkocht in totaal meer dan 400 miljoen games.

Sinds het allereerste begin is er elk jaar een hoofdgame uit de Call of Duty-serie (met uitzondering van 2004, het jaar nadat de franchise begon), dus het zou ongebruikelijk zijn als er in 2023 geen nieuwe titel was. en kijk of er iets speciaals gepland staat voor het 20-jarig jubileum.

The Legend of Zelda: Ocarina of Time (25 jaar)

Ocarina of Time
Bron afbeelding: Nintendo

Elke Zelda-fan die de jaren negentig heeft meegemaakt, herinnert zich dat hij zijn Nintendo 64 aanzette en Link’s transformatie voor het eerst in 3D zag. Ocarina of Time was een mijlpaal voor de Legend of Zelda-franchise en dit jaar viert de game zijn 25e verjaardag.

Tegenwoordig kan de originele versie van Ocarina of Time worden gespeeld via de Nintendo Switch Online + Expansion Pack-service, waar fans de nostalgie kunnen herbeleven of deze klassieker misschien voor het eerst kunnen spelen. Het is onwaarschijnlijk dat Nintendo iets spannends zal doen om de 25ste verjaardag van de game te vieren Tears of the Kingdom komt in mei uit.

Halfwaardetijd (25 jaar)

halveringstijd
Bron afbeelding: Ventiel

Valve’s allereerste game, Half-Life, wordt ook 25 in 2023. Hun eerste game combineerde first-person-gevechten met verkenning, verhalen vertellen en puzzels oplossen om een ​​van de meest innovatieve FPS-games van zijn tijd te creëren.

Half-Life werd goed ontvangen door zowel critici als fans met lof voor de gameplay en de verhaallijn in het script, en tegenwoordig wordt het beschouwd als een van de beste games aller tijden. Valve bouwde voort op zijn succes met een vervolg in 2004, en hoewel fans nooit het langverwachte Half-Life 3 kregen, diende een virtual reality-game genaamd Half-Life: Alyx als het verhaal tussen de eerste twee games.

Metal Gear Solid (25 jaar)

stevig metalen tandwiel
Bron afbeelding: Konami

Solid Snake maakte een grote comeback in de Metal Gear-serie met het derde deel van de hoofdreeks van de franchise, Metal Gear Solid. De serie was al enorm populair als een van de pioniers van het stealth-genre, en Metal Gear Solid hielp, ahem, stollen deze reputatie.

De game werd ook zeer geprezen om zijn filmische tussenfilmpjes en voor die tijd ultramoderne stemacteurs. Net als veel andere games op deze lijst, wordt Metal Gear Solid aangekondigd als een van de belangrijkste videogames aller tijden, en het succes ervan heeft door de jaren heen sequels, spin-offs en andere gerelateerde media mogelijk gemaakt. .

Spyro de Draak (25 jaar oud)

spyro de draak
Bron afbeelding: Sony

25 jaar geleden maakten de schattige Spyro en zijn hulpje Sparx hun debuut. Spyro the Dragon is uitgegroeid tot een van de belangrijkste platformmascottes op PlayStation die kan wedijveren met populaire rivalen van de Nintendo 64. Het leuke spel voor alle gamers. leeftijden maar vooral voor kinderen.

In de loop der jaren zijn de ontwikkelings- en releaseteams voor de Spyro-serie verschillende keren gewijzigd. De franchise lag bijna tien jaar stil totdat Activision en Toys for Bob het nieuw leven inblazen met Spyro Reignited Trilogy, remasters van de eerste drie games.

Er is niet veel aan de horizon voor een viering van het 25-jarig jubileum van Spyro the Dragon, hoewel de huidige ontwikkelaar Toys for Bob plaagde onlangs plannen voor 2023 met een kleine foto van Spyro die in de hoek van een afbeelding vliegt. We zullen moeten zien of dit een teaser is voor een nieuwe game, een optreden in een andere franchise of misschien helemaal niets.

DOOM (30 jaar)

verlies
Bron afbeelding: id Software

DOOM is een andere first-person shooter die 30 jaar geleden voor een revolutie in het genre heeft gezorgd. In 1993 maakten we kennis met Doomguy, de ruimtemarinier die hordes demonen zou bevechten door verschillende niveaus in de hel. Het werd invloedrijk vanwege de grafische weergave in 3D-perspectief, de online netwerkmultiplayer-modus en de intense gameplay.

Het is drie jaar geleden sinds de laatste wedstrijd van de DOOM-serie, en de ontwikkelaar ID Software heeft niet gedeeld waar ze momenteel aan werken. Het zou een grote knipoog zijn naar fans om een ​​nieuwe game-aankondiging te krijgen om het 30-jarig jubileum van de franchise in 2023 te vieren.

Sterrenvos (30)

ster vos
Bron afbeelding: Nintendo

De Star Fox-franchise viert dit jaar ook zijn 30e verjaardag; Deze on-rails shooter met in de hoofdrol Fox McCloud debuteerde lang geleden op het Super Nintendo Entertainment System en gebruikte de indrukwekkende Super FX-chip om een ​​3D-effect te simuleren. Regio’s buiten Noord-Amerika kennen dit spel misschien als Starwing.

De game was een succes en Star Fox werd in de loop der jaren een vlaggenschipserie voor Nintendo, samen met verschillende andere titels in de serie. Nintendo heeft in 2017 zelfs het geannuleerde directe vervolg voor de SNES, Star Fox 2, uitgebracht.

Het is alweer een tijdje geleden dat de laatste nieuwe Star Fox-game werd uitgebracht. In feite dateert de meest recente game zeven jaar geleden. Het 30-jarig jubileum van Star Fox zou het perfecte moment zijn om de serie terug te brengen met een nieuwe titel op de Nintendo Switch.

Super Mario Bros. 3 (35 jaar oud)

super mario bros 3
Bron afbeelding: Nintendo

Alle Mario-fans weten dit Super Mario Bros. 3 is een van de meest geliefde games van de franchise. Het werd geleverd met veel NES-consoles, dus miljoenen mensen zijn ermee opgegroeid als hun eerste Mario-spel. Het zou de derde best verkochte NES-game worden.

Super Mario Bros. 3 wordt geprezen om zijn verslavende gameplay, een overvloed aan verborgen geheimen en uitdagende levels. Wie zou het Super Leaf kunnen vergeten dat Mario het uiterlijk van een wasbeer gaf en hem in de lucht liet zweven?

Super Mario Bros. 3 is een van de vele NES-games die op Nintendo Switch Online kunnen worden gespeeld. Het is onwaarschijnlijk dat Nintendo veel zal doen om zijn 35e verjaardag te vieren, vooral niet nadat de hele Super Mario-franchise onlangs zijn verjaardag vierde, maar we zijn vanwege een nieuwe Mario-game in het algemeen.

Mario Bros (40 jaar oud)

Mario Broers
Bron afbeelding: Nintendo

Over Mario gesproken, wist je dat onze favoriete loodgieter in arcades speelde voordat hij hard op het tv-scherm sloeg? Het arcadespel Mario Bros. wordt dit jaar 40.

Deze game was een beetje anders dan de Super Mario Bros-serie. wie zou volgen; Mario en Luigi moesten over een scherm rennen om vijanden neer te halen om ze te verslaan in plaats van een side-scrolling platformgame te gebruiken.

Mario Bros. had een blijvende erfenis in de afgelopen 40 jaar (naast het bewijs van het aanwakkeren van de Super Mario Bros.-serie); het is als bonustitel in veel andere spellen verschenen, van Super Mario Bros. 3 naar Mario & Luigi: Superstar Saga en zelfs Animal Crossing.

Space Invaders (45 jaar oud)

ruimte indringers
Bron afbeelding: Taito

Space Invaders is een van de oudste videogames, vooral een die een enorme invloed had op veel games daarna. Deze arcadegame uit 1978 was de allereerste stationaire shooter en diende als model voor het shoot-’em-up-genre.

Het is niet overdreven om te zeggen dat Space Invaders een van de meest invloedrijke games aller tijden is; het vormde de inspiratie voor honderden toekomstige games, vooral tijdens de “gouden eeuw” van de speelhal. Wie weet hoe het spel er vandaag zou uitzien zonder hem?

Als je je herinnert dat je 45 jaar geleden Space Invaders in de speelhallen speelde, heb je daarmee bijgedragen aan de geschiedenis van het spel. Je verdient het zeker om erover op te scheppen.